Du må jobbe med angsten

Beskjeden fra psykologen i dag var klinkende klar; "Du må jobbe med angsten. Det hjelper ikke å tenke at man vil reise hjem og sove når angsten kommer". Om ikke dette var 100 % korrekt gjenfortalt vet jeg ikke, men jeg fikk frem budskapet hennes. Og hun har så rett. Nesten litt irriterende at hun har så rett. Men det er sant.. Selv om det føles riktig å reise hjem, slappe av og sove litt, så gjør meg selv en bjørnetjeneste. Det hjelper egentlig ikke en dritt. Nå har jeg ikke reist hjem for å sove heller når jeg har hatt angst, men bare tanken på det er en bjørnetjeneste. 

Nå må jeg bare finne min greie. Hvordan kan jeg berolige meg selv når angsten kommer snikende? Psykologen min på BUP prøvde med pusteøvelser og mente jeg kunne gjøre yogaøvelser. Hah, særlig. Jeg gjør ikke yoga, så enkelt er det. Og ikke pokker om jeg skal puste inn på 3 sekunder og puste ut igjen på 4. Men hva kan jeg egentlig gjøre da? Når jeg skal stå i mot? Det vil bli vanskelig. Det skal være vanskelig. Jeg skal klare det. 

Hvordan takler du angsten din? Har du noen tips?


#angst #psykiskhelse #mentalhelse 

20 kommentarer

Louise

09.02.2017 kl.13:56

Den angsten og panikken er grusom! Man tror man skal daue, vet du. Men blir man i situasjonen vil hjernen lære at situasjonen ikke er farlig og dermed vil angsten minke etter hvert. Det tar tid, men det funker❤ Et panikkanfall er fryktelig, men heldigvis varer det bare noen minutter. Kroppen og hjernen klarer ikke være i en slik modus lenger.

En god klem får du av meg😘 Dette klarer du!

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.13:57

Louise: Takk for gode ord som alltid! Du er god <3 Sender en klem tilbake!

Victoria Larsen

09.02.2017 kl.14:04

Det er helt forferdelig å ha angst og ikke minst den panikken. Jeg jobber selv med det hver eneste dag, så jeg vet hva det er. Jeg håper du har det greit! Jeg håper du får en fin torsdag :-)

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.14:09

Victoria Larsen: Tusen takk for gode ord <3 <3

Liv Malin Jørmeland

09.02.2017 kl.14:10

Jeg slet ekstremt mye med angst når jeg flyttet nær Oslo, bare det å ta buss alene eller ikke ha kontroll på hvor jeg skulle hen eller bare generelt gå i byen var slitsomt. Er enda fremkallende hos angsten min men min måte jeg gjør det på for eksempel når jeg går blant mange mennesker får eg angst. Da har jeg lært med til å "koble" av verden med å spille av de sangene som får meg til å drømme og bare gå i min egen verden. Dette var så utrolig vanskelig og jeg fikk flere ganger panikk, da stoppet jeg litt utenfor folkemengden og lukket øynene så jeg ikke kunne se noen å pustet inn og ut rolig for å konsentrere meg igjen.

Dette var veldig vanskelig men nå på 6 mnd har jeg kommet meg veldig på denne delen. Sliter fortsatt på små ting og noen dager er det ille men nå det er viktig å utfordre seg selv veldig, bli trygg på seg selv og ikke bli redd. Det er din kropp, din psyke, din hjerne og tankegang- du styrer det!

Klem fra meg <3

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.14:12

Liv Malin Jørmeland: Så fantastisk bra at du har kommet så langt!! Du har stor grunn til å ære stolt :D Takk for at du også delte din erfaring <3
Stor klem!

Charlie

09.02.2017 kl.14:13

Ja, psykologen din har rett, og det har du også, for dette klarer du!

Jeg gjorde mange ting som egentlig bare foret angsten min før jeg begynte å gå til psykolog. Såkalte safety blankets. For meg handler angsten bla om noe så teit som å plutselig begynne å spy og dette henger sammen med agorafobi og panikkangst og katastrofetenking (angst i store forsamlinger) så for å "redde" meg selv, hvis jeg skulle plutselig ha behov for å spy, gikk jeg rundt med spy pose i alle vesker og sekker. Bare i tilfelle. Og når jeg kjørte bil så sørget jeg for at jeg alltid kjørte på veier hvor det var lett å stoppe raskt i fall jeg ble dårlig... dette var jo med på at jeg hele tiden gikk i underbevisstheten og lot angsten få vokse, fordi jeg hadde jo en redning med meg i vesken i tilfelle.

Etter at jeg sluttet med dette så bedret angsten seg! Det var et hardt steg, jeg både lo og gråt litt da jeg gikk gjennom alle vesker og fjernet posene..

Og hver gang jeg kjører på motorveien og gjennom tuneller og dette går bra, så minner jeg meg selv på å kjenne på mestringsfølelsen! Fordi jo mer du anerkjenner de gangene du klarer det, de gangene det går bra, så begynner hjernen etterhvert å huske dette og da vil angsten dempe seg.

Et par andre vesentlige tips er å ha en god rytme, søvn, mat og trening er essensielle for min del. Det er jo så enkelt og selvfølgelig, men med en gang jeg har spist uregelmessig og sovet lite over bare noen dager så kommer angsten krypende.

Bonus tips, haha, skriver jo søren meg en stil her 😅

Hvis du kjenner at angsten griper deg, begynn å tell alle fargene i omgivelsene dine! Da omstiller du fokuset over fra angsten og deg selv oppi angsten, til farger og farger gir deg også positiv energi- try it! It works 👌😄

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.14:21

Charlie: Jeg syns absolutt ingenting med angst eller årsaker til angst er teit, men jeg forstår hva du mener! Du sier i grunn akkurat det samme som psykologen, og det er ganske så betryggende i grunn! Det å vite fra andre i samme båt at det faktisk fungerer.. Spesielt når jeg er så skepsis til nye ting som dette..
Sakte men sikkert så kommer vi oss igjennom det begge to <3 Jeg heier i alle fall masse på deg!! Og tusen takk for stilen ;) Haha, jammen godt jeg er glad i å lese! :D

Stor klem <3

Julian

09.02.2017 kl.15:05

Hei!

Jeg har slitt med masse angst jeg og. Det er helt forferdelig. Da det var på det verste turde jeg nesten ikke stå på tbanen engang x( men det er heldigvis fortid nå :)

Mine metoder for å takle det har vært å gjøre

YOGA og MEDITERE i kombinasjon med SVØMMING! :D kanskje dette er noe for deg? :)

Nå går jeg jo også på BETABLOKKERE, som hindrer til fysiologiske syptomene fra å komme opp. Dette kunne også være noe? Det har i alle fall hjulpet meg veldig, veldig mye.

Besøk gjerne bloggen min om du vil ! :)

Julian

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.15:48

Julian: Tusen takk for tipsene! Dessverre er nok ikke yoga og meditering noe for meg, da jeg holder meg til kondisjon og styrke. Ønsker deg masse lykke til videre! :)

Iselin Renée

09.02.2017 kl.15:13

Det er veldig vanskelig ja, men har full tro på at du klarer det :)

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.15:48

Iselin Renée: Tusen takk! <3

Maria Jansen

09.02.2017 kl.18:30

Så viktig det psykologen din sier, at man må jobbe med angsten og ikke bare legge seg ned for å sove. Jeg sliter mye med angst og panikkangst selv, og det som funker for meg funker kanskje ikke for deg, men tenkte å komme med noen tips! Jeg sliter VELDIG på bussen og dette trigger alltid angsten min, da funker det godt for meg å lukke øynene, telle til 4 mens jeg puster inn, telle til 7 mens jeg holder inne luften og telle til 8 mens jeg puster ut igjen. For meg funker det også å prøve å få bort tankene ved å se meg rundt og tenke "finn 5 ting du kan lukte på, finn 4 ting du kan smake på" og lignende. Ellers takler jeg angsten ganske dårlig, på dårlige dager forblir jeg ofte i sengene fordi kroppen bare ikke klarer. Jeg prøver hardt å utfordre meg selv ved å ta bussen ofte og gjøre andre ting som trigger angsten. Er vel den eksponeringen som hjelper mye for min del! Lykke til, fortsett å kjempe denne tøffe kampen, du er sterk! <3

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.21:23

Maria Jansen: Tusen takk for at du forteller og tipsene!! Det setter jeg enormt stor pris på! Jeg ønsker deg masse lykke til <3 Heier på deg! Du er nok også sterkere enn du tror.

Sandra Marie

09.02.2017 kl.18:35

"gjør pusteøvelser, vi kan gjøre de sammen" Hahah, ååh, hørt den mange ganger og neei ikke f.. hahah!!

ellers har jeg dårlig med tips, eksponering er visst den beste medisin som du selv sa :-)

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.21:23

Sandra Marie: Haha, godt vi er flere som tenker slik om disse pusteøvelsene!! :D

Vilde

09.02.2017 kl.21:04

Skjønner at det nesten er litt irriterende at det er så sant! Angst er virkelig vanskelig å jobbe med sånn som jeg har skjønt det, men alle kan klare det, du også! Masse lykke til videre, stå på <3

Alexandra Flaa

09.02.2017 kl.21:24

Vilde: Tusen takk!! Stor klem <3

liten hilsen

10.02.2017 kl.22:08

hva har du angst for

Alexandra Flaa

10.02.2017 kl.23:28

liten hilsen: Tja, det er alt og ingenting :)

Skriv en ny kommentar

hits